"Hidayah Came in Bountifully!"


Assalamualaikum.

Mungkin ada yang tertanya-tanya, apa pula yang dimaksudkan dengan tajuk ini? Agak kurang difahami bagi sesetengah orang...



Baiklah, kita lihat satu persatu. 'Hidayah' bermakna pemberian sesuatu peringatan atau kesedaran yang datang dari Allah s.w.t. 'Came In' pula bermakna datang sama ada secara disedari mahupun tidak. Kamus multimedia 'Consise English' memberi tafsiran perkataan 'bounty' sebagai 'literary something given or occuring in genorous amounts', atau sesuatu perkara/benda yang diberi atau yang terjadi dalam jumlah yang besar.

Secara kolektifnya, tajuk kali ini bermaksud "Datangnya Hidayah Dalam Jumlah Yang Besar."

Inilah yang akan penulis kupas secara ringkas kaitan tajuk ini dan kehidupan kita. Cuba kita renung sejenak kehidupan kita sepanjang hari ini, adakah ada benda atau sesuatu yang kita ingin-inginkan? Dan setelah menginginkannya, adakah terlintas di hati kita:

"Eysh! Kalaulah aku dapat kereta macam tu..."

"Wah, banyaknya A+ yang dia dapat! Kan best kalau aku pandai macam dia.."

"Banyak buku yang dia karang, harap-harap aku dapat jugak jadi pengarang sebuah dua buku.."

dan macam-macam lagi. Macam-macam ada.

Ada pelbagai impian makhluk Allah di muka bumi ini. Tidak semua harapan dan atau impian itu buruk, bahkan ianya adalah sesuatu yang baik bagi kita.

Tetapi...

Kadangkala kita sering menyangka semua yang kita impikan itu, jika kita dapat akan membawa manfaat bagi kita. Mungkin kita menyangka, apa buruknya kalau kita dapat apa yang kita inginkan? Dapat kereta idaman, keputusan akademik yang sangat, sangat cemerlang, dikenali ramai melalui tulisan-tulisan kita..

Benar semua itu, tapi perlu kita sedar, Allah s.w.t sendiri telah memberikan peringatan yang jelas kepada kita melalui firmannya yang bermaksud:

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah Maha Mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Surah Al-Baqarah ayat 216)

Sesungguhnya firman Allah s.w.t itu sentiasa benar.

Melalui pengalaman, jika kita telah ditegah berkali-kali sebelum melakukan sesuatu perkara itu, bermakna perkara itu boleh memberi mudharat. Dan sebaliknya jika kita tidak diingatkan apa-apa, mungkin perkara itu bermanfaat. Tetapi tidak semuanya benar. Kadangkala benda yang kita suka itulah yang mudharat buat kita (spt. bermain game, keluar bersama kawan2 dll), dan perkara yang kita tidak suka itulah yang memberi manfaat sebesarnya pada kita (spt. membaca Kitabullah, menyimpan sedikit makanan untuk diberikan pd kucing atau bangun di penghujung malam utk beribadah.)

Tapi jika kita berkeras memekakkan telinga kepada semua ingatan itu, jangan lupa bahawa hidayah Allah tetap akan sampai, kadangkala 'sekelepuk' diberikan kepada hamba-Nya yang dipilih. Ini menunjukkan bahawa Allah masih lagi mahukan hamba-Nya bertaubat dan mengikut jalan-Nya. Sesungguhnya Allah itu tidak pernah leka akan setiap perbuatan hambanya, baik yang ia sedar mahupun tidak.

Hidayah itu boleh datang dengan kesedaran diri sendiri, atau disedarkan orang lain, dan tidak kurang ada juga hidayah yang datang secara kasar. Ini melalui pengalaman sendiri. Justeru, bagi setiap diri yang berpegang pada tali Allah, sentiasalah bermohon hidayah dari Allah, kerana biarpun seseorang itu selalu

Wahai Tuhan, sinarilah kami dengan cahaya hidayahmu, dan sinarilah seperti engkau telah menyinarkan matahari selama ini, dengan rahmat-Mu ya Allah nurri bihidayatik, wanurri bisyamsi abadan abada, birahmatik ya Al-Rahman Rahimin..

0 comments:

Post a Comment